Saturday, January 29, 2011

Žena za tastaturom



Na temu da li je opasnija "žena za tastaturom" ili "žena za volanom", tj. kakve predrasude vladaju u društvu i koliko su utemeljene na realnim činjenicama, diskutovala sam prošle nedelje sa nekoliko različitih grupa ljudi, a podstaknuta inicijativom Ministarstva za telekomunikacije i informaciono društvo o osnivanju jedinstvene mreže žena u IT-u.

Za ljubitelje statistika, mogu vam reći da su u mom bližem okruženju blizu 50% gimnazijalaca koji su upisali neki IT fakultet bile devojke. Ipak, na fakultetu (Fakultet organizacionih nauka), na smeru Informacioni sistemi i tehnologije, procenat devojaka je oko 40%, dok je od tih 40%, njih 65% nekad tokom studiranja izjavilo da IT struka ipak nije za njih, dok je sličnu izjavu imalo 10% momaka na smeru u mojoj generaciji.

Situacija je zanimljiva i u studentskoj organizaciji FONIS čiji sam član već dve godine. Tada, pre dve godine, 28% članstva su činile devojke, zatim se taj procenat smanjio na 23%, a u jednom trenutku, broj prijavljenih devojaka na konkurs za prijem novih članova je bio svega 6%! U upravljačkom delu organizacije (na "rukovodećim pozicijama") 1 od 5 članova bila je devojka, a zatim 2 od 8.

Danas, procenat devojaka je povećan na 32%, dok je samo jedna devojka u upravljačkom delu od, čini mi se 6 ili 7 članova. Situacija je uglavnom ovakva zbog interesovanja devojaka za ove pozicije i učešće u organizaciji, manje zbog negativnog stava okoline. 

Ipak komentari i šale često umeju da budu slični kao i kad se spomene žena za volanom :) U mom slučaju, gora je situacija sa volanom nego sa tastaturom , pogotovo kad je tata i njegov auto u pitanju, ali nadam se da će mi podrška ženskog dela porodice pomoći da me prihvate u kući i kao vozača :)


FONIS Girls Club

Sa velikim zadovoljstvom, ovom prilikom mogu da kažem i da se jedan tim FONIS-a od sada ozbiljno bavi programiranjem i IT-jem iz ženskog ugla. Trinaest devojaka uključeno je u osmišljavanje i razvoj projekata,
a čim bude nekih merljivih rezultata, sigurno ću (a možda se i još neko zainteresuje) pisati o tome. Podrška ostatka organizacije i fakulteta nije izostala, pa se nadam da će se ovaj tim održati, makar s ciljem da pobije predrasude o "ženama za tastaturom", a onda i kako bi svojim iskustvom pomogao budućim generacijama zainteresovanih devojaka da lakše uče i napreduju u ovoj, ipak pretežno "muškoj" struci.

7 comments:

Искрено, за мене је квалитет био увек пресудан..жене или мушкарци, хетеро или хомо..мени је свеједно..али да превлада знање и рад.
Нажалсот, то није случај..у нашем друштву, веза и општи неук су основни разлози зашзо чујемо о оном сајту за окји је држава дала 25 000 евра за којег секретар образлаже да је написан у сложеном компјутерском језику CMS-у (!!!!)...

Докле год радимо и учимо...потпуно је небитно ко смо и одакле смо...Индијци и Румуни су у IT-у то већ показали.. ;)

Ee, Vanja... pa nije nikakvo pitanje, žena za volanom! :P

No, ozbiljno, ja se sve nadam da su te predrasude nešto što polako ostaje za nama, barem u ovim krugovima gde ljudi ne žive samo sebe radi. A druge samo zaobiđi u širokom luku - ko nije dovoljno svestan da shvati da je svako ljudsko biće posebno, teško će prihvatiti bilo koji argument...

Iskreno, očekujem puno od vašeg tima, ali sam uveren i da ćete nadmašiti sva očekivanja! I samo napred!

Odlican post Vanja.
Nazalost situacija je slicna i u mojoj bransi, dok na radnickim pozicijama u laboratoriju ima daleko vise zena, sefovi su muskarci. Muskarci posjeduju odredjenu odvaznost, koja im dozvoljava izgovarati i masu netocnih navoda i gluposti, te prezivjeti iste. No, nacin na koji to oni prezentiraju i njihova samouvjerenost je dovoljna da zenski dio populacije postane nesiguran i zasuti.
Za mene kazu da sam poput muskarca, zovu me buldozer. Uglavnom zene koje su uspjele u znanosti (koje ja vidim) su lisene djece, zenstvenosti i prijatelja. Od te spoznaje sam pocela nositi iskljucivo kratke suknje, a uskoro cu usvojiti majmuna ili papagaja. Na prijatelje ne mogu utjecati.
Nadam se da ce se situacija promjeniti sa sutom :)
V

Ja volim da se takmičim, pa onda, makar zbog toga, trudiću se da oborim tezu o muškarcima IT-jevcima :) vedrana, i meni se čini da je u pitanju odvažost, žene odustaju kad treba da se nametnu, nekako im to deluje besmisleno.. i generalno, žene često odustaju sa raznorazmin opravdanjima i izgovorima ;) definitivno od vožnje ne odustajem! ali ni od tastature :)

Hm.... Ne terajte me da dajem komentare :P

So, Milanche, svako jeste individualac, ali su razlike između žena i muškaraca postojeće. Svako ima svoje kvalitete, oba pola imaju svoje prednosti i nedostatke. Bitno je samo prihvatiti da razlike postoje, a kvaliteti se jasno vide, pogotovo u današnjem kapitalizmu, gde žena radi posao, pre toga je potpisala da neće rađati decu i tako dalje...

Kad muškarci budu rađali decu i bili presudni pol za devetomesečnu brigu o yet to be born ljudskom biću, kao i za vaspitanje nakon rođenja, onda možemo pričati o ravnopravnostima itd.

Do tada, žene za tastaturom - ok, ali porodica pre karijere!

BTW, zaboravio sam..

Moje iskustvo sa ženama u IT je da su uvek preplašene i neodlućne na početku, kakva god da je priča u pitanju. Momenta kad donesu odluku da se potrude, postaju vrednije od bilo kog muškarca i temeljno rade bilo kakav posao.

Ako će inicijativa FONIS-a i Ministarstva pomoći devojkama da donesu odluku, siguran sam da će pokazati izuzetne rezultate, opet ponavljam, bez obzira o kakvom se radi projektu.

U prevodu, srećno (samo da izmenite ono 'digitaldiva' sa Twittera, previše je napadno i podseća me na Jelenu Karleušu). I tu sam za vas da pomognem na putu koji ste odabrali.

Pozdrav od mene :)

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More